Het verkrijgen van links is onderdeel van een grotere online marketing cyclus. Het is eigenlijk een proces dat nooit stopt. Dat linkbuilding nooit stopt komt onder andere door de volgende zaken:
- Het internet is constant in beweging. Er komen steeds nieuwe websites bij en er zijn websites die verdwijnen. Hierdoor komen er nieuwe linkmogelijkheden, maar tegelijkertijd verdwijnen er ook weer links. Omdat uw concurrenten ook links zullen bouwen, is de kans zeer aanwezig dat, wanneer u stilstaat, uw concurrenten u voorbij zullen streven.
- Wanneer er nieuwe content gecreëerd wordt, biedt dit ook weer mogelijkheden voor nieuwe links.
- Link rot vereist het aanmaken van nieuwe links.
Omdat er steeds nieuwe websites bijkomen, ontstaan er ook steeds nieuwe kansen voor nieuwe, verse links.
Door vast te houden aan de cyclische aard van online marketing, zult u steeds nieuwe content moeten maken. Als u de aandacht op deze inhoud wilt vestigen, dan zal u deze moeten promoten bij uw publiek en ze overtuigen om de content te delen. Zo voert u linkbuilding correct uit. Linkbuilding is de laatste stap in uw online marketing proces, maar wel een essentiële. Slaat u deze stap over, dan mist u een gouden kans op goede promotie.
Link rot.
Net als uw on-page SEO moet u ook uw links bijhouden. Juist omdat websites komen en gaan kan er sprake zijn zogenaamde link rot. Veel links naar uw website zullen op een gegeven moment ophouden te bestaan (gebroken links). Deze links zult u moeten vervangen door links van andere, gelijkwaardige websites. Als u dit niet op regelmatige basis doet, dan loopt u het risico dat u uw positie in de zoekresultaten verliest.
Uw concurrenten stoppen ook niet met linkbuilding.
Een ander belangrijk punt waaruit blijkt dat linkbuilding een proces is dat nooit stopt, is omdat uw concurrenten ook altijd door zullen gaan met linkbuilding. Als u het besluit maakt om niet langer te investeren in linkbuilding, betekent dit niet dat uw concurrenten hun online marketing campagne ook een halt zullen toeroepen. De meest ideale situatie in online marketing is dat de inhoud van uw site uw publiek zo aanspreekt, dat zij de links voor u bouwen. Maar dit zal bij uw concurrenten ook gebeuren. Daarom biedt het actief nastreven van handmatig gebouwde links een meerwaarde voor uw online marketing.
Linkbuilding is geen korte termijn visie. Om een langdurige impact op het internet te maken en om uw positie in de zoekresultaten te behouden dient u linkbuilding een permanent onderdeel te maken van uw online marketing.