0

Effectief tijdbesparen, hoe doe je dat?

Tijdnood

Tijdnood, iedereen heeft het wel eens. Je zit op je werk maar hebt nog stapels werk te doen. Je collega’s schuiven het werk letterlijk op je af en je weet niet waar je moet beginnen. Vaak stel je het dan maar uit. Dat is natuurlijk niet goed en daarom hebben wij vandaag een aantal tips voor jou. Met deze tips kun jij hierna dan ook effectief je tijd leren besparen. We hebben in dit artikel dan ook wat handige tricks gezet waarmee jij de volgende keer je taken in no-time af hebt!

Tip 1. Zeg vaker nee

Door vaker nee te zeggen maak je zoveel meer tijd vrij. Niemand vat het op als beledigend wanneer je een keer geen tijd voor ze hebt. Sterker nog, mensen zullen je tijd meer waarderen.Je wordt serieuzer genomen als je kritischer bent op wat je aanneemt. Je hoeft dan ook niet alles aan te nemen. Geef mensen geen vage antwoorden wanneer je eigenlijk nee bedoelt, dat veroorzaakt alleen maar irritatie en kost tijd en energie.

Tip 2. De 5-minuten regel

Als je iets kan afmaken binnen 5 minuten, doe het dan zo snel mogelijk. Sorteer meteen de overige post en gooi de reclame papieren snel weg. Verstuur dat ene belangrijke mailtje, pleeg even dat telefoontje. En als het langer duurt dan 5 minuten, en heeft het geen haast? Doe het dan later pas.

 

Tip  3. Maak een overzicht van je belangrijkste taken

Houd het lekker simpel en gemakkelijk voor jezelf en maak aan het begin van de dag,  week of gewoon de maand een planning met alle taken die af moeten komen. Plan het op een manier in waar jijzelf niet té veel hoeft te doen op een dag, maar welk met gemak je planning afkrijgt. Als je elke dag een beetje minder hoeft te doen dan je kan bevordert dit dan ook je houding en concentratievermogen. Planning software kan hier ook heel goed bij helpen!

 

Tip  4. Verdeel al je taken in kleine mini-taakjes

Niets is zo lekker als taken afvinken. Dat taken afvinken geeft een goede boost. Deel daarom je grotere taken op in kleine taakjes, zo kun je vaker strepen en blijf je gemotiveerd!  Bijvoorbeeld het opruimen van je werkkamer kun je dan ook opdelen in wat kleine taken zoals stofzuigen en ordenen.

 

Tip 5. Schakel notificaties uit

Schakel bijvoorbeeld Whatsapp notificaties uit. Check je E-Mail op vaste tijden en zorg dat het je niet de hele dag door kan afleiden van je werk.

 

Anja

Geef een antwoord