In de afgelopen crisisjaren was het voor veel medewerkers een markt dat je moest koesteren wat je had. Nu we uit de crisis zijn, zie je de diverse werkgevers schreeuwen om goede krachten. Het gras is weer groener bij de buren.
Onder het motto de keuze is reuze, kunnen kandidaten uit veel vacatures kiezen.
Belangrijk aspect is natuurlijk dat we in een flexibele arbeidsmarkt zitten. Medewerkers veranderen vaker en sneller van werkgever. De loyaliteit is niet meer van een orde dat men langer dan 40 jaar bij 1 werkgever blijft werken. Natuurlijk komt het incidenteel nog voor. Daarnaast reorganiseren diverse werkgevers regelmatig.
Wat vraagt dit, in mijn beleving, van de huidige werknemer: de huidige werknemer moet actief werk maken van zijn kennis. Kennismanagement is het sleutelwoord tot een langdurig succes. In achtneming dat werknemers door de opschuivende pensioenleeftijd langer moeten doorwerken, is de bijbehorende stelling `kennis is macht` van belang voor de huidige arbeidsmarkt.
Als medewerker moet je dus continue blijven nadenken over je kennisopbouw. Op zijn Engels gezegd `Learn, create and make it work` . Als je de diverse werkgevers bekijkt dan investeert de ene werkgever meer in kennis dan de andere. Dit kun je mooi zien als je de cv’s beoordeeld van kandidaten. Vooral kandidaten, die (reeds) bij een zakelijke dienstverlener hebben gewerkt, hebben geïnvesteerd in kennis door middel van diverse trainingen en certificeringen.
Het is mooi dat de arbeidsmarkt weer in beweging gekomen is en dat kandidaten weer kunnen kiezen uit verschillende vacatures. Kandidaten kunnen zich breder oriënteren, maar moeten zich wel realiseren: hoe zorg je dat je blijft investeren in kennis, die zorgt dat je tot aan je pensioen een waardevolle bijdrage kunt blijven leveren in het arbeidsproces en niet aan de kant komt te staan.
CIMSOLUTIONS organiseert regelmatig kennissessies. Onder andere tijdens onze Open Huizen kun je kennismaken met de wijze waarop CIMSOLUTIONS werkt aan: `Learn, create and make it work`!