Folderapps zijn steeds meer in opkomst en websites die online reclame maken voor aanbiedingen uit papieren folders zijn populairder dan ooit. Toch blijft de papieren folder nog extreem veel gelezen. Volgens een onderzoek van GFK lezen er nog 11,5 miljoen Nederlanders elke dag een papieren folder. De eerdergenoemde online mogelijkheden worden ook veel gebruikt. Ongeveer 3,9 miljoen mensen in Nederland leest een digitale folder en zelfs meer dan 400.000 Nederlanders gebruiken een mobiele applicatie zoals Spotta. Dankzij nieuwe technieken kun je tegenwoordig ook je gedrukte reclamemiddelen combineren met online varianten. Dit wordt interactief drukwerk genoemd.
Augmented Reality en QR codes
Interactief drukwerk is een manier om de lezer te verrassen. Je kunt papieren drukwerk tot leven laten komen met QR codes of Augmented Reality, ook wel afkort tot AR. Deze technieken worden toegepast op bijvoorbeeld folders, flyers, posters en visitekaartjes. Je kunt met je smartphone of tablet terecht komen op online content zoals social media, video’s of websites met extra informatie.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Augmented Reality is in principe een extra laag bovenop de realiteit. Deze wordt zichtbaar dankzij je smartphone. De populaire app Pokémon Go is hier ook een goed voorbeeld van. Je ziet de online monstertjes dankzij de camera van je telefoon in je echte omgeving. Bij interactief drukwerk gaat het andersom, je ziet iets op je scherm dankzij een laag op je drukwerk. Je voegt dus online content toe aan je drukwerk. Je kunt bijvoorbeeld foto’s tot leven laten komen in 3D of als video. Hiermee zorg je voor extra beleving. QR codes zijn geschikt voor het verwijzen naar een webadres of een tekstbestand in PDF. Met Augmented Reality ga je dus net een stapje verder. Op deze manier zorg je ervoor dat de mensen die je drukwerk lezen verrast worden en je reclame-uiting zullen onthouden. Is jouw bedrijf al klaar voor deze ontwikkelingen?